Pajan “johdatin”

Pajan “johdatin”
Jaa tai seuraa!

Säveltäjä-muusikko Jani Uhlenius otti poikansa pyynnöstä sydämen asiaksi etsiä Pajaan parhaan mahdollisen flyygelin. Ehdot olivat tiukat; mielellään Yamaha merkkinen, ei liian suuri, ei liian pieni vaan tismalleen sopivan kokoinen huomioiden Pajan akustiikan ja luonteen. Ensisijaisesti oli etsittävä C2/G2 tai C3/G3 malleja. Jani Uhleniuksen tutkimukset eivät toviin tuottaneet tulosta jonka seurauksena päätimme laajentaa merkkikatalogiamme. Jani sai kuuman vinkin ennen sotia tehdystä Blüthner flyygelistä joka majaili Laatusoitin Oy:n tiloissa Nurmijärven Rajamäellä.

Jani matkusti toimeksiantajanineen Rajamäelle tekemään parempaa tuttavuutta kyseisen flyygelin kanssa sillä onhan Blüthnerillä esim soitettu kuuluisahko “Let It Be” kappale ja taitelija Jani Uhleniuksen olohuoneessa komeilee samaisen valmistajan flyygeli. Saavuttuaan Rajamäelle, Blüthnerin ja usean muun flyygelin kokeiltuaan nurkasta pilkisti musta sympaattisen oloinen mutta koditon kaunokainen. Taiteilija Uhlenius kysyi: “Mikäs soittopeli se tuolla nurkassa oikein pilkottaa?” “Siellä on sellainen koditon Yamaha joka odottaa uutta lakkausta”, kuului vastaus.

Saatuaan luvan kokeilla flyygeliä ja soitettuaan “El Choclo” tangon alkusoiton valkeni että kyseessähän oli loisto soitin. Soitettuaan vielä Oskar Merikannon “Valse Lenten”, erään Unkarilaisen kansantanssin (jonka kirjoitusasua en tiedä) ja “Bizen Carmenin” alkusoiton taitelija ja hänen poikansa olivat myytyjä.

Sointi oli kuulas, tasapainoinen ja jätti soittajalleen täyteläisen ja yllätyksellisen jälkimaun. Eittämättä oli selvää, että oli löytynyt työkalu jolla taiteilija voi luoda ja tulkita taiteenlajista riippumatta ajatuksensa. Kyseessä ei ole pelkästään soitin, vaan “johdatin” josta henkii Rantatien tuleva renesanssi.

Paja esittelee ylpeänä: Yamaha G2 (1982 Japani)

Skills

Posted on

28/01/2017

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *